Patho Film, Wolfelsgrund
- Polska, 2022
- poetycki
- 80 min min.
Gratka dla wielbicieli kina spod znaku „Szatańskiego tanga” i „Konia turyńskiego” Béli Tarra, „Kobiety, która odeszła” Lava Diaza, „Lasu” Piotra Dumały i „Sieniawki” Marcina Malaszczaka!
„Patho Film, Wolfelsgrund”, nowy eksperyment twórcy „Powrotu Giganta” (również prezentowanego w cyklu „Slow cinema”), „Ewy”, „Wydalonego” i „Autsajdera”, jest rodzajem introspekcyjnej podróży bohatera-narratora do tytułowego Wolfelsgrund, czyli Międzygórza w Ziemi Kłodzkiej. Bohater, określany również jako Figura, konfrontuje się z miejscem i dokonuje wglądu w swój wewnętrzny krajobraz, który okazuje się pejzażem ruin. Film jest też rodzajem gry, nieokreślona jest bowiem relacja pomiędzy narratorem a Figurą. Bez odpowiedzi pozostają pytania: Kto widzi? Kto jest widziany? Kto mówi? Kto jest mówiony?
Przypomnijmy, Adam Sikora jest nie tylko uznanym reżyserem, ale i wybitnym operatorem filmowym – autorem zdjęć m.in. do „Wojaczka”, „Angelusa”, „Młyna i krzyża” i „Pokoju saren” Lecha Majewskiego, wspomnianego „Lasu” Piotra Dumały (uważanego za pierwszy, oficjalny, polski przykład slow cinema), „Czterech nocy z Anną” i „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego, „Walsera” Zbigniewa Libery czy „Wspomnienia lata” Adama Guzińskiego (dystrybuowanego w Polsce przez Instytucję Filmową Silesia Film).
„Patho Film” został w tym roku świetnie przyjęty na festiwalach: Nowe Horyzonty we Wrocławiu i Kinie na Granicy w Cieszynie.



