familijny, świąteczny
Julemandens datter 3: Den magiske tidsmaskine
Wydarzenia
Cykle
Repertuar na dziś
„Napoleon” to monumentalne widowisko, przedstawiające drogę do władzy jednej z najbardziej znaczących postaci światowej historii - Napoleona Bonaparte, w którego rolę wcielił się laureat Oscara Joaquin Phoenix („Gladiator”, „Joker”) a w roli Józefiny zobaczymy nominowaną do Oscara Vanesse Kirby („The Crown”, „Syn”).
Ta imponująca swoim rozmachem produkcja filmowa, zrealizowana przez legendarnego reżysera Ridley’a Scotta („Blade Runner” ; „Gladiator”), pokazuje historię przyszłego cesarza Francuzów przez pryzmat jego burzliwego związku z jedyną prawdziwą miłością, Józefiną. Podczas rewolucji francuskiej Napoleon szybko awansował w szeregach wojskowych. Jako generał przejął władzę w wyniku zamachu stanu w 1799 r. i koronował się na cesarza. Prowadząc wojnę przeciwko narodom europejskim, rozszerzył swoje imperium.
Napoleon to człowiek, który zawsze mnie fascynował, powiedział reżyser Ridley Scott. Pojawił się znikąd, by rządzić wszystkim, ale przez cały czas prowadził romantyczną wojnę ze swoją cudzołożną żoną Józefiną. Podbił świat, aby zdobyć jej miłość, a kiedy poniósł porażkę, podbił świat, aby ją zniszczyć przy okazji niszcząc samego siebie.
Żaden aktor nie mógłby wcielić się w Napoleona tak jak Joaquin - powiedział Scott. Stworzył jednego z najbardziej złożonych cesarzy w historii kina w „Gladiatorze”, a teraz stworzymy kolejnego z jego Napoleonem.
Na ekranie zobaczymy zarejestrowane okiem kamery w niezwykle realistycznych i dynamicznych sekwencjach sceny bitew, będących realizacją wizjonerskich taktyk militarno-politycznych Napoleona – „geniusza wojny”.
Autorem scenariusza jest David Scarpa, który napisał scenariusz do jednego z poprzednich filmów Scotta „Wszystkie pieniądze świata”, a także do serialu „Człowiek z wysokiego zamku”. Widzowie mogą spodziewać się wspaniale dopracowanego widowiska - na planie filmu pracowało 300 ludzi, 100 koni, 11 kamer!
Ridley Scott kręci filmy od połowy lat 60., ale dopiero "Pojedynek" z 1977 r., który też rozgrywał się w epoce napoleońskiej, był przełomem w jego karierze reżyserskiej. W kolejnych dekadach chętnie wracał do estetyki kina historycznego takimi obrazami jak „Gladiator”, „Królestwo Niebieskie”, „Robin Hood”, a niedawno „Ostatnim pojedynkiem”.
To będą Święta inne niż wszystkie. Wielkie marzenia wymieszają się z wielkimi niespodziankami, miłość i radość zostaną znalezione w nieoczywistych miejscach, a Mikołajem będzie mógł zostać każdy, kto gotowy jest otworzyć swoje serce. Ludzie z pozoru dalecy staną się sobie bliscy, samotność ustąpi miejsca wspólnemu szczęściu a najskrytsze pragnienia znajdą swoje spełnienie. Agnieszka z powodu gwałtownej śnieżycy zostaje odcięta od reszty świata w urokliwej górskiej chatce, a na jej drodze pojawia się tajemniczy i przystojny mężczyzna w stroju Świętego Mikołaja. Pięcioletnia Zosia wraz ze swoją mamą, mimo kiepskiej sytuacji finansowej, próbują przygotować tradycyjną rodzinną wigilię, a pomóc im w tym może Robert – pełniący służbę w Święta samotny policjant, który z czystej potrzeby serca chce dla kogoś zrobić coś dobrego. Ten magiczny czas to również szansa, aby pewien mężczyzna ponownie spędził Boże Narodzenie ze swoją ukochaną z dawnych lat – o ile oczywiście kobieta jego życia znajdzie chwilę spokoju, mając pod opieką zwariowanych i nieobliczalnych pensjonariuszy domu opieki „Happy End”. Niech zwycięży magia świąt i magia miłości!
Bożonarodzeniowa opowieść, która Cię zaskoczy! Miłość w romantycznym blasku kominka, tajemniczy nieznajomy oraz spotkanie po latach dawnych kochanków, a wszystko to w magicznym świątecznym czasie, gdy cuda się zdarzają. Oto pełna humoru, emocji i ciepła ekranizacja książkowego bestsellera Magdaleny Witkiewicz, na podstawie scenariusza królowej polskich komedii – Ilony Łepkowskiej („Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”, „Och, Karol 2”) w reżyserii Anny Wieczur („Koniec świata czyli Kogel Mogel 4”). W filmie znalazła się pełna gwiazd obsada, w której każdy znajdzie swoich ulubieńców, a wśród nich: Agnieszka Więdłocha, Antoni Pawlicki, Aleksandra Grabowska, Grzegorz Daukszewicz, Dorota Kolak, Cezary Żak, Mateusz Janicki, Teresa Lipowska i wielu innych.
Magdalena Cielecka i Marta Nieradkiewicz jako siostry w porywających kreacjach aktorskich, jakich w polskim kinie nie było od lat. „Lęk” nominowanego do Oscara Sławomira Fabickiego zabiera widzów w podróż poprzez śmiech i łzy, miłość i nienawiść, radość i smutek, aż do poruszającego finału, który zostaje w sercu na zawsze.
Dwie siostry wyruszają w pełną emocji podróż, poprzez śmiech i łzy, radość i gniew, aż do finału, który ma rozstrzygnąć o losie jednej z nich.
Małgorzata kontroluje każdy aspekt swojego życia. Mocno stąpa po ziemi, jest zdecydowana i świetnie zorganizowana. Wszystko poświęciła karierze. Młodsza siostra Łucja jest jej przeciwieństwem – spontaniczna, wiecznie poszukująca, czasem zagubiona. Spełnia się jako matka. Choć ich życiowe drogi często biegły w odmiennych kierunkach, dziś splatają się podczas najważniejszej podróży. Małgorzata jest nieuleczalnie chora, a Łucja ma ją zawieźć do renomowanej kliniki w Szwajcarii.
Każda z nich inaczej widzi cel tej podróży. Dla Małgorzaty ma to być ostatnia droga, chce odejść na własnych warunkach. Z kolei Łucja wierzy, że przekona siostrę do zmiany decyzji i podjęcia walki o życie. Przed nimi czas kłótni, płaczu i śmiechu.
Czy będą potrafiły znów być ze sobą tak blisko jak kiedyś? To będzie ich najważniejsze spotkanie. Czy okaże się także ostatecznym rozstaniem?
Paryź, Teksas jest uważany za najbardziej znany i odnoszący największe sukcesy na świecie film Wendersa. Doceniony przez krytyków, był nominowany do Złotego Globu, zdobył wiele głównych międzynarodowych nagród, w tym Złotą Palmę w Cannes w roku 1984.
Ten niezwykły film drogi, oparty na scenariuszu laureata Nagrody Pulitzera Sama Sheparda, opowiada historię Travisa (Harry Dean Stanton), mężczyzny, który pewnego dnia w upale wędruje z Meksyku do Teksasu. Travis nie mówi ani słowa. Wydaje się też, że stracił większość wspomnień. Kieruje nim jednak pragnienie odnalezienia swojej rodziny –młodej żony Jane (Nastassja Kinski), którą prawdopodobnie naraził na śmiertelne niebezpieczeństwo swoją chorobliwą zazdrością, i jego 7-letniego syna Huntera. Przez cztery lata Travis był uznawany za zmarłego. Jego brat Walt przylatuje do Teksasu z Los Angeles, aby odnaleźć zaginionego brata. Walt wraz z żoną Ann zostali rodzicami zastępczymi Huntera. Bardzo trudno jest im teraz zrezygnować z tych ról, zwłaszcza gdy dowiadują się, że Travis chce wraz z synem wyruszyć na poszukiwanie Jane. Nie wiedzą o niej nic, poza tym, że prawdopodobnie mieszka w Houston...
Oprócz imponujących kreacji aktorskich Harry'ego Deana Stantona jako Travisa i Nastassji Kinski jako Jane, Paryż, Teksas stał się również filmem kultowym ze względu na wyjątkową ścieżkę dźwiękową autorstwa Ry Coodera.
-----------------------------------------------------------------
W ostatnim półwieczu wiele dzieł z bogatego dorobku Wima Wendersa znalazło się w programie najważniejszych imprez międzynarodowych. Do tej grupy należą obrazy, które będzie można zobaczyć w ramach tegorocznej retrospektywy niemieckiego twórcy i ulubieńca festiwalowych selekcjonerów. Alicja w miastach (1974), Amerykański przyjaciel (1977), Paryż, Teksas (1984), Niebo nad Berlinem (1987) oraz Buena Vista Social Club (1999) to perełki kina.
Tym, co łączy te filmy i charakteryzuje twórczość Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) mają swój znaczący wpływ na treść i rozwiązania reżyserskie. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i tą bardziej intymną, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw.
Przegląd tych pięciu filmów wraz z krótkimi wstępami w formie wykładu wideo przybliży sylwetkę reżysera i wprowadzi w tematykę dzieła, a także pozwoli osadzić je w szerszym, często podróżniczym kontekście.
Projekt organizowany jest przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych i współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Chcemy, aby kino było miejscem spotkań ze sztuką filmową i przestrzenią skupienia.
Proponujemy Wam wyzwanie.
W środy nie chrupiemy.*
W środy delektujemy się kinem.
* w środy w barku nie sprzedajemy przekąsek.