Teatr w kinie

Drodzy Państwo

 

NOWY SEZON Z LONDYŃSKIEJ SCENY

CZYLI RETRANSMISJE Z TEATRU NARODOWEGO W LONDYNIE NA JANOSIKOWYM EKRANIE

Londyński Teatr Narodowy ogłosił plan transmisji i retransmisji swoich nowych przedstawień w pierwszej połowie sezonu 2016/2017  w ramach popularnego cyklu National Theatre Live. Widzowie z całego świata, w tym z Polski, będą mogli obejrzeć na dużym ekranie oraz w jakości HD & DD SURROUND spektakle  transmitowane bezpośrednio z Londynu za pomocą satelity, a także zarejestrowane z udziałem publiczności i podczas jednego wieczoru – NA DCP. Wszystkie spektakle są z napisami polskimi.

National Theatre w Londynie to kulturalna wizytówka Wielkiej Brytanii. W swoim repertuarze ma przede wszystkim klasykę rodzimą (zwłaszcza dzieła Shakespeare’a), a także obcą i dramaty współczesne. Do tej pory zespół przygotował ponad 800 premier.

W maju i czerwcu zapraszamy Państwa na dawkę wrażeń na wysokim poziomie, w tym do przyjścia na galowo:)

 

 

23 czerwca, piątek godz. 17.00

Kto się boi Virginii Woolf?

Imelda Staunton (znana z filmów „Gypsy”, „Vera Drake” i „Harry Potter”), Conleth Hill („Gra o tron”, „Producenci”), Luke Treadaway („Ciekawy przypadek psa nocą”) i Imogen Poots („Jane Eyre”) kreują niesamowity kwartet w nowej inscenizacji kultowej sztuki „Kto się boi Wirginii Woolf?” Edwarda Albee wyreżyserowanej przez Jamesa Macdonalda. Spektakl będzie transmitowanego na żywo do kin z Teatru im. Harolda Pintera w Londynie.

Sztuki Edwarda Albee’go   nie mogło zabraknąć w repertuarze Narodowego Teatru w Londynie. Sztuka świetnie została zagrana przez aktorski kwartet, rozpisany na dwie małżeńskie pary. „George to starzejący się profesor historii, stłamszony przez władczą, dojrzałą, ale wciąż atrakcyjną żonę Marthę. Tymczasem Nick  – biolog na początku obiecującej kariery oraz Honey (pieszczotliwie nazywa Myszką) są młodym małżeństwem, które po suto zakrapianej akademickiej uroczystości trafia na after-party do pierwszej pary. Z czasem to dziwaczne spotkanie przybierze charakter małżeńskiej psychodramy. Cała czwórka podejmuje tajemniczą grę, w wyniku której runą od dawna pielęgnowane pozory, a na jaw wyjdą głęboko skrywane tajemnice…

Londyński spektakl z udziałem Imeldy Staunton, Conletha Hilla, Imogen Poots i  Luke’a Treadawaya spodobał się krytykom znad Tamizy. Dziennikarze The Guardian, Evening Standard, The IndependentThe Telegraph wystawili sztuce wyreżyserowanej przez Jamesa Macdonalda najwyższe noty (po 5 gwiazdek).”

źródło: kultura po godzinach

 

Archiwum:

 

18 maja, czwartek, godz. 19.00

„Amadeusz”

Michael Longhurst reżyseria
Chloe Lamford scenografia
Jon Clark światło
Simon Slater kierownik muzyczny i muzyka
Imogen Knight choreografia
Paul Arditti dźwięk
Finn den Hertog koordynacja pracy artystycznej

Do Wiednia, muzycznej stolicy świata, przybywa młody Mozart. Jego geniusz i sposób bycia drażni wiele osób, ale przede wszystkim nadwornego kompozytora cesarza. Bogobojny Antonio Salieri jest zazdrosny o sukcesy przebojowego Amadeusza na tyle, że postanawia pozbyć się rywala… Historia wcale nie potwierdza, że Salieri zgładził Mozarta, ale ta legenda zainspirowała wielu twórców (Puszkin, Rimski-Korsakow, Shaffer). Na podstawie sztuki Petera Shaffera Miloš Forman zrealizował swój, nagrodzony Oscarem, film pod tym samym tytułem. Dramat Shaffera to studium o muzyce, władzy i zazdrości, zazdrości tak wielkiej, że nawet pobożnego Salieriego doprowadzi ona nie tylko do zbrodni, ale i do buntu wobec Boga, który talentem obdarzył Mozarta, a jego – Salieriego – uczynił pragnącą wielkości miernotą (co nie jest prawdą, bo kompozytor ten był bardzo ceniony za swego życia; wystawienie jego opery otworzyło świeżo wybudowaną La Scalę).
W rolę Salieriego wcieli się Lucian Msamati („Gra o tron”), a Mozarta zagra Adam Gillen („Fresh Meat”, „Benidorm”, „Prisoners’ Wives”). Spektakl z muzyką na żywo w wykonaniu Southbank Sinfonia.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: około 180 minut.

Obsada:
Lucian Msamati jako Salieri
Adam Gillen jako Wolfgang Amadeus Mozart
Karla Crome jako Konstancja Weber
Tom Edden jako cesarz Józef II
Hugh Sachs jako hrabia Orsini-Rosenberg
Wendy Dawn Thompson jako Teresa Salieri
Geoffrey Beevers jako Baron Van Swieten
Alexandra Mathie jako hrabia Johann Kilian Von Strack
Fleur de Bray jako Katherina Cavalieri

 

Program spektakli:

02.09 PIĄTEK, 17.00;

Strategia gołych kawalerów/komedia

20.11 NIEDZIELA, 17.00;

Człowiek dwóch szefów/ komedia,

18.12 NIEDZIELA, 17.00;

Widok z mostu

19.02 NIEDZIELA,17.00; Kaci / czarna komedia

Wszystkie spektakle z polskimi napisami

Ceny biletów: ulgowy 25 zł, normalny 30 zł

 

„KACI”

czarna komedia M. McDonagha, 160’/ Hangman

termin: 19.02 NIEDZIELA, 17.00

kaciPo sukcesie spektaklu na scenie Royal Court Theatre, zdobywca nagród Oliviera i Academy, dramaturg Martin McDonagh powraca na West End ze swoją najnowszą sztuką „Kaci” (2015).

McDonagh chętnie sięga po gatunek czarnej komedii. Działa również jako reżyser filmowy i scenarzysta: W 2006 zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii filmowej za krótkometrażówkę „Six Shooter”, a w 2008 napisał scenariusz i wyreżyserował film nominowany do Oskara (za najlepszy scenariusz) i kilku Złotych Globów – „In Bruges”.

„Kaci” to czarna komedia umieszczona przez brytyjskich krytyków na prestiżowej liście najlepszych spektakli teatralnych 2015 roku. W swoim ulubionym małym pubie w mieście Oldham na północy Anglii Harry (w tej roli David Morrissey znany m.in. z „The Walking Dead” i „State of Play”) jest lokalnym celebrytą. Ale co ma począć drugi najlepszy kat w Anglii w dniu, w którym zniesiono karę przez powieszenie? Tłum niedoświadczonych dziennikarzy oraz stałych bywalców pubu umiera z ciekawości, jaka będzie reakcja Harry’ego na tę wieść, natomiast jego stary pomocniki Syd (Andy Nyman „Peaky Blinders”, „Śmierć na pogrzebie”) oraz dziwak Mooney (Johnny Flynn „Sils Maria”) mają zupełnie inne plany… Reżyseruje Matthew Dunster.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania ok. 160 minut.
Przedstawienie dla widzów od 15 roku życia.


Archiwum:

„WIDOK Z MOSTU”

z M. Strongiem, 140’/ A View from the bridge

Termin: 18.12 NIEDZIELA, 17.00

widok z mostu — kopiaWielki dramaturg Arthur Miller, autor takich dzieł, jak „Śmierć komiwojażera” i „Czarownice z Salem”, po raz kolejny konfrontuje się z „amerykańskim snem” ukazując ciemniejsze i brutalniejsze oblicze opowieści o szczęściu i karierze za „wielką wodą”. Na miejscu włoscy emigranci stawali się w większości obywatelami drugiej kategorii, chwytającymi się najniżej płatnych zajęć i sfrustrowanymi pogonią już nie za wymykającymi się marzeniami o lepszym życiu, ale za przetrwaniem w ubogich dzielnicach, jak Brooklyn w latach 40-tych.
Eddie Carbone, doker z Brooklynu, zaprasza kuzynów z Sycylii do kraju wolności. Kiedy jeden z nich zakochuje się w jego pięknej siostrzenicy, emigranci odkrywają, że wolność ma swoją cenę. Zazdrość i brak zaufania Eddiego odsłania głęboki sekret, który prowadzi go ostatecznie do zdrady własnych przekonań i prawideł moralnych wyniesionych ze „starego kraju”. Wizjoner Ivo van Hove reżyseruje tę niezwykłą adaptację tragedii Millera na scenie londyńskiego West Endu. W roli Eddiego Carbone występuje Mark Strong, znany z licznych hollywoodzkich produkcji, jak „Gwiezdny pył”, „W sieci kłamstw”, „Sherlock Holmes”, „Robin Hood”, czy „Gra tajemnic”.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania ok. 140 minut.

CZŁOWIEK DWÓCH SZEFÓW”

komedia, 160’/ One Man, two Guvnors
Termin: 20.11 NIEDZIELA, 17.00

człowiek dwóch szefówWyrzucony ze swojej własnej skiflowej kapeli Francis Henshall zostaje gorylem drobnego gangstera Roscoe’a Crabbe’a, który wcześniej grasował na londyńskim East Endzie. Teraz jednak Roscoe zjawia się w nadmorskim Brighton, ponieważ zamierza odebrać sześć tysięcy funtów od ojczulka swojego… narzeczonego. Roscoe skrywa bowiem wielką tajemnicę. W rzeczywistości jest… własną siostrą! Z sobie tylko znanych faktycznych powodów Rachel – bo tak ma na imię przebrana dziewczyna – postanowiła udawać swojego brata, który został zabity przez jej chłopaka – Stanleya Stubbersa, który z kolei, dziwnym trafem, także przebywa w Brighton.
Znalazłszy schronienie w Ramionach Krykiecisty, miejscowym zespole muzycznym, wiecznie głodny Francis zauważa dla siebie szansę na zdobycie środków na dodatkowe wyżywienie. Przyjmuje jeszcze jedną pracę, u… Stanleya, który ukrywa się przed policją i czeka, aż wszystko przycichnie, by móc spokojnie powrócić do swojej dziewczyny – Rachel. By uniknąć zdemaskowania, Francis musi trzymać swoich dwóch szefów z dala od siebie, gdyby bowiem się spotkali, marny byłby jego los…
Pożądanie, kasa i wyżerka – na to kładzie nacisk Richard Bean w swojej adaptacji jednej z najsłynniejszych commedia dell’arte. Akcję sztuki przeniósł z XVIII do XX wieku, z Wenecji do Londynu i Brighton, uwspółcześnił język, dodał aktualne piosenki – a wszystko w duchu włoskiej ‘komedii zawodowej’, która interpretatorom zawsze pozwalała na dużą dowolność.
 Grant Olding piosenki
Nicholas Hytner reżyseria
 James Corden jako Francis Henshall
Jemima Rooper jako Rachel Crabbe
Oliver Chris jako Stanley Stubbers

„STRATEGIA GOŁYCH KAWALERÓW”

komedia kostiumowa, 170’/The Beaux Stratagem

Termin: 02.09 PIĄTEK, 17.00

strategia gołychSimon Godwin (reżyser „Człowieka i nadczłowieka”) odświeża kostiumową farsę George’a Farquhara. Ta „obłędna komedia o miłości i kasie” była wystawiona po raz pierwszy w 1707 roku w Her Majesty’s Theatre na Haymarket. Sztuka osadzona w realiach restauracji dynastii Stuartów skrzy się humorem dzięki dowcipowi sytuacyjnemu, przebierankom i nieprawdopodobnym zwrotom akcji. Dwóch młodych hulaków, londyńskich fircyków, spłukawszy się do ostatniego grosza postanawia zdobyć środki do życia na prowincji. Aimwell i Archer postanawiają poszukać bogatych panien i poprzez ożenek zdobyć pieniądze. Dla niepoznaki jeden z młodzieńców, Archer, przebiera się za sługę drugiego. W prowincjonalnym Lichfield poznają piękną Dorindę, córkę bogatej Lady Bountiful i jej szwagierkę, nieszczęśliwą w małżeństwie Kate Sullen… Miłość i szansa na łatwe wzbogacenie się wisi w powietrzu, ale po drodze zakochani młodzieńcy będą się musieli zmierzyć z tak nieprawdopodobnymi przeszkodami, jak nocny napad zbójców.  Żywiołowa zabawa w XVII-wiecznym kostiumie.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania ok. 170 minut.

Dziękujemy ze sezon teatralny 2015/2016 i zapraszamy na kolejne retransmisje od września.

 

Londyński Teatr Narodowy ogłosił plan transmisji i retransmisji swoich nowych przedstawień w pierwszej połowie sezonu 2015-16 – w ramach

popularnego cyklu;National Theatre Live . Widzowie z całego świata, w tym z Polski, będą mogli obejrzeć na dużym ekranie oraz w jakości HD & DD SURROUND przedstawienia NA ŻYWO, transmitowane bezpośrednio z Londynu za pomocą satelity, a także zarejestrowane z udziałem publiczności i podczas jednego wieczoru – NA DCP.

WSZYSTKIE SPEKTAKLE BĘDĄ DOSTĘPNE Z POLSKIMI NAPISAMI.

W nowym sezonie czołowa scena Wielkiej Brytanii znów przygotowała masę teatralnych atrakcji, m.in. nowe inscenizacje:

Jak wam się podoba

NTLive_AsYouLikeIt_INTERNATIONAL_portrait_listings_imageReTransmisja przedstawienia z National Theatre w Londynie:
29 maja, niedziela o godz. 17.00William Shakespeare (1564–1616)

As You Like It
komedia w pięciu aktach (1599–1600)
Wielka komedia Shakespeare’a o miłości powraca do National Theatre po raz pierwszy od 30 lat, z Rosalie Craig („London Road”, „Makbet” na Manchester International Festival) w roli Rozalindy.
„Jak wam się podoba” jest może najbardziej romantyczną z komedii Szekspira, nazywane bywa komedią sielankową. Opowiada o miłości w różnych jej aspektach i konfiguracjach, ale przede wszystkim o dojrzewaniu do miłości. Konflikt między książętami, który zmusza wygnańców z miasta opanowanego przez tyrana do wyniesienia się do lasu, powodują, że wszystko wydaje się nierzeczywiste – zmianie ulegają stosunki międzyludzkie, wolność otwiera ludziom usta i serca. Bohaterowie mieszkają w Lesie Ardeńskim, na granicy Francji i Flandrii, który tu staje się idyllicznym miejscem, gdzie arystokraci mieszają się z pasterzami, a wszystkie problemy dobrze się kończą.

Tyran książę Fryderyk odbiera tron bratu, który musi udać się na wygnanie do lasu. Rządy Fryderyka i jego bezwzględność zmuszają coraz to nowych arystokratów, którzy nie mogą się z tym pogodzić, do ucieczki z miasta. Również córka księcia Celia oraz Rozalinda, córka wygnanego władcy, która do tej pory mogła przebywać na dworze, nie mogąc znieść tyranii. Uciekają się do Lasu Ardeńskiego w przebraniach, co rozpoczyna serię zabawnych pomyłek i komplikacji.
Mimo, że Shakespeare był mocno krytykowany za tę komedię, za schlebianie gustom publiczności (co wyraża również tytuł „Jak wam się podoba”), to sztuka ta pozostaje jedną z najpopularniejszych i jest często wystawiana na scenach całego świata.
Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania ok.: 240 minut
Cena biletu: 30 zł – normalny, 25 zł ulgowy

Archiwum:

Jane Eyre

janeReTransmisja przedstawienia z National Theatre w Londynie:    
24 stycznia, niedziela godz. 17.00

Adaptacja na podstawie Charlotte Brontë (1816–1855)
Dramat
Już prawie 170 lat historia biednej dziewczyny Jane Eyre napisana przez Charlotte Brontë pozostaje inspirującą i pionierską wypowiedzią na temat walki kobiety o wolność i spełnienie własnych marzeń i dążeń. Młode kobiety nadal identyfikują się z Jane – kobietą o dużej samoświadomości i poczuciu odrębności, sprzeciwiającej się narzuconym konwenansom, swojemu miejscu w świecie determinowanemu przez majątek, urodzenie i płeć.

Od dzieciństwa biedna sierota Jane Eyre (w tej roli Madeleine Worrall) z podniesionym czołem zmaga się z przeciwnościami losu, dyskryminacją ze względu na swoją biedę, niesprawiedliwością i zdradą, która zatruwa jej serce. Wszystko to prowadzi ją do podejmowania trudnych decyzji, które ostatecznie okażą się trafne i przyniosą jej spełnienie i wymarzoną miłość na jej własnych warunkach.

Ta teatralna adaptacja arcydzieła Brontë po raz pierwszy została wystawiona w ubiegłym roku przez teatr Bristol Old Vic, gdzie opowieść była rozdzielona na dwa wieczory. Teraz reżyserka Sally Cookson przenosi swoją inscenizację na scenę National Theatre i skraca do jednego, ekscytującego, pełnego wrażeń wieczoru. Koprodukcja z Bristol Old Vic opracowana przez Zespół na podstawie powieści Charlotte Brontë „Dziwne losy Jane Eyre”.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania ok.: 210 minut

Cena biletu: 30 zł – normalny, 25 zł ulgowy

Niebezpieczne związki

NTLive_REVISED_LLD_Digital_listings_International_PortraitReTransmisja przedstawienia z National Theatre w Londynie:
3 kwietnia, niedziela godz. 17.00

Christopher Hampton wg powieści Choderlosa de Laclosa (1741-1803): Les Liaisons Dangereuses
dramat w dwóch aktach
Po niezwykle udanych transmisjach „Koriolana” i „Króla Leara”, National Theatre Live prezentuje długo wyczekiwaną nową inscenizację teatru Donmar Warehouse – „Niebezpieczne związki”. Spektakl wyreżyserowała Josie Rourke (wcześniej m.in. „Koriolan” z Tomem Hiddelstonem), a w obsadzie znaleźli się: Elaine Cassidy (znana z kultowego brytyjskiego serialu „Wszystko dla pań”), Janet McTeer (film kostiumowy „Biała Królowa”) oraz Dominic West (film „The Wire”).
W 1782 roku powieść Choderlosa de Laclosa (a właściwie: Pierre’a Ambroise’a Françoisa Choderlosa de Laclosa) o seksie, intrygach i zdradzie w przedrewolucyjnej Francji zgorszyła elegancki świat. Nie przeszkodziło to jednak, że kolejne wydania rozchodziły się jak świeże bułeczki. Dwieście lat później teatralna adaptacja Christophera Hamptona wzniosła powieść na nowy poziom zdobywając Nagrodę Oliviera i Evening Standard Awards dla najlepszego spektaklu. Inscenizacja Josie Rourke została przygotowana na trzydziestą rocznice prapremiery sztuki. „Niebezpieczne związki” pojawiły się na teatralnej scenie w 1985 roku na deskach Royal Shakespeare Company. Teraz w koprodukcji NT Live i Donmar Warehouse zobaczy je cały świat.
Byli kochankowie, markiza de Merteuil i wicehrabia de Valmont, konkurują w uwodzeniu i zemście za miłosne zniewagi. Merteuil skłania Valmonta do uwiedzenia niewinnej Cecile de Volanges przed nocą poślubną, ale Valmont za cel obrał przede wszystkim uroczą, cnotliwą i piękną Madame de Tourvel. Podczas pełnych wyrafinowania i okrucieństwa miłosnych gier arystokratów, którzy drwią z miłości i reputacji innych, ich uczucia i miłość własna okażą się bardziej kruche, niż przypuszczali.

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania ok.: 210 minut

Cena biletu: 30 zł – normalny, 25 zł ulgowy

26 czerwca 2015, piątek godz. 18.00

Człowiek i nadczłowiek

tytuł oryginalny: Man and Superman

„Człowiek i Nadczłowiek”, na podstawie dramatu George’a Bernarda Shawa o tym samym tytule. W roli głównej Ralph Fiennes (Angielski Pacjent, Lista Szindlera, Wichrowe Wzgórza). Sztuka, w reżyserii Simona Godwina, będąca połączeniem komedii romantycznej, epickiej opowieści i powiastki filozoficznej, zadaje fundamentalne pytanie o to jak współcześnie żyjemy.

man-superman

Spektakle archiwalne

22 maja 2015, piątek godz. 17.30

Poważny problem

Nowa sztuka słynnego brytyjskiego dramaturga Toma Stopparda (Zakochany Szekspir, Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją, Arkadia) w reżyserii Nicholasa Hytnera (OthelloHamlet).

Autor: Tom Stoppard
Reżyseria: Nicholas Hytner
W roli głównej: Kristin Atherton
więcej informacji (w tym pełna obsada):
http://ntlive.nationaltheatre.org.uk/productions/49358-the-hard-problem

Znany dramaturg, scenarzysta i tłumacz literatury polskiej i czeskiej Tom Stoppard (wcześniejsze dzieła: „Zakochany Szekspir”, „Arkadia”, „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją”) powraca do londyńskiego Teatru Narodowego ze swoją nową, długo oczekiwaną sztuką Poważny problem (The hard problem, 2015) w reżyserii Nicholasa Hytnera („Otello”, „Hamlet”, „One Man”, „Two Guvnors”). W swoim najnowszym dramacie Stoppard zastanawia się nad problemem wyższości ducha nad materią i umysłu nad fizjologią.
Hilary Matthews (Olivia Vinall) jest młodą studentką psychologii w Instytucie wiedzy o mózgu, przekonaną, że w życiu chodzi o coś więcej niż tylko to, co materialne i fizyczne. Bada to, co znajduje się na styku psychologii i biologii, wierzy w bożą ingerencję w otaczający nas świat. Hilary jest zdania, że nauka nie może w pełni wyjaśnić potęgi myśli. Jej „poważny problem” to pytanie, czym jest i gdzie kryje się świadomość człowieka, czy mózg można utożsamiać z umysłem? Przekonania, które głosi oddalają ją od kolegów z instytutu, do których zalicza się także Spike, jej pierwszy mentor, a także szef instytutu Leo i fundator ośrodka badań neurologicznych miliarder Jerry. Autor sztuki wraz ze swoją bohaterką zastanawia się, czy nadejdzie dzień, gdy komputer i skaner rezonansu magnetycznego będą w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania stawiane dotąd przez psychologię? Tymczasem Hilary potrzebuje raczej cudu i jest gotowa modlić się o niego.

Przedstawienie z polskimi napisami.

czas trwania: nie dłużej niż 160 min

powazny problem

20 marca, piątek, godz. 17.30

Myszy i ludzie

(„Of Mice and Men”) NOWY TYTUŁ
autor:
na podstawie powieści Johna Steinbecka pod tym samym tytułem

w roli George’a: James Franco („127 godzin”, „Obywatel Milk”)
w roli Lenniego: Chris O’Dowd („Druhny”, „Dziewczyny”)

myszy i ludzieSceniczna adaptacja wydanego w 1937 roku dzieła jednego z najwybitniejszych twórców realistycznej powieści protestu społecznego, w których przedstawiał życie mieszkańców środkowej Kalifornii — ubogich farmerów wywłaszczanych ze swojej ziemi i zmuszanych do emigracji zarobkowej, sezonowych robotników rolnych, trampów i włóczęgów. Steinbeck krytykował niszczące ludzi mechanizmy ekonomiczne, wierząc zarazem w przyrodzoną ludziom godność i wrażliwość etyczną.
„Myszy i ludzie” to wzruszająca i zarazem wstrząsająca historia dwóch przyjaciół – najemników, którzy marzą o prowadzeniu własnej farmy. Prosty, ale zaradny George opiekuje się umysłowo upośledzonym towarzyszem niedoli, który przez to, że nie rozumie, jak wielką siłą fizyczną dysponuje, sprowadza na siebie nieszczęście.

myszy

24 kwietnia 2015, piątek godz. 17.30

Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju

oryginalny tytuł: Behind the Beautiful Forevers

Autor: David Hare na podstawie książki Katherine Boo
W roli głównej: Meera Syal
więcej informacji (w tym pełna obsada):

http://ntlive.nationaltheatre.org.uk/productions/47823-behind-the-beautiful-forevers

czas trwania: nie dłużej niż 160 min

behaind beautifulPodstawą dla sztuki Davida Hare była powieść Katherine Boo wydana w Polsce jako. „Zawsze piękne: Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju”. Bohaterami spektaklu są:
„Zehrunisa i jej syn Abdul, którzy zbierając i sprzedając śmieci chcą uzbierać na dom. Dwunastoletni Sunil, który chce jeść aż będzie tak duży jak złodziej Kalu. Kradnąca rządowe, przeznaczone do walki z biedą, środki urzędniczka Asha, która za ich pomocą chce podnieść swój status społeczny oraz jej ucząca się córka Manju. Ale ich planom zagrażają recesja oraz jedna z mieszkanek slumsów, której oskarżenia zniszczą ja samą i zatrzęsą okolicą”.

życie biombaju

24 lutego 2015, godz. 17.30

Wyspa skarbów

autor: Bryony Lavery na podstawie powieści Roberta Louisa Stevensona pod tym samym tytułem

Jest ciemna burzliwa noc. Gwiazdy poznikały. Jim, wnuk właściciela tawerny, otwiera drzwi budzącemu grozę nieznajomemu. Wraz ze starym żeglarzem u jego stóp pojawia się skrzynia pełna tajemnic. Chłopak zaprasza przybysza do środka i tak niebezpieczna podróż się zaczyna… Kto nie chciałby mieć taty pirata poszukującego ukrytego skarbu? Albo przynajmniej takiego, który rysuje tajemnicze mapy i opowiada barwne historie o szajce morskich łupieżców? Takim ojcem był autor XIX-wiecznej powieści przygodowej „Wyspa skarbów”. Szkot Robert Louis Stevenson dzięki zabawie ze swoim przybranym synem stworzył dzieło, które zaszczepiło w świadomości społecznej przedstawiany do dziś obraz piratów, a także na dobre wpisało się do kanonu literatury młodzieżowej.

 

NTLive_WYSPA_SKARBOW-plakat

 

27 stycznia.2015, godz. 17.30

John

 

SPEKTAKL TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH (18+)
pomysł i reżyseria: Lloyd Newson

Australijczyk Lloyd Newson, dyrektor artystyczny międzynarodowej sławy teatru tańca DV8, przeprowadził wywiady z ponad pięćdziesięcioma mężczyznami, zadając im szczere pytania dotyczące miłości i seksu. Jednym z pytanych był John. Jego historia okazała się niezwykła i wzruszająca. Lata przestępczości, narkotyków i walki o przetrwanie doprowadziły go do poszukiwania życia z innymi. John znalazł się w nieoczekiwanym miejscu, nikomu prawie nieznanym. O tym rzadkim doświadczeniu powstał spektakl. To rzecz dla miłośników współczesnego tańca, ale też dla tych, którzy w sztuce cenią świeżość spojrzenia i moc przekazu.

19 grudnia, godz. 17.30

„Prześwit” („Skylight”)

 

NTLive_PRZESWIT-Bill_Nighy_Tom_Sergeant_i_Carey_Mulligan autor: David Hare
reżyseria: Stephen Daldry („Billy Elliot”, „Godziny”, „Audiencja” z Helen Mirren)
w rolach głównych: Bill Nighy („Piraci z Karaibów”, „Harry Potter”) i Carey Mulligan („Drive”, „Wstyd”, „Wielki Gatsby”)

Czas: 165 min

Pewnego przenikliwie zimnego londyńskiego wieczoru nauczycielce Kyrze Hollis nieoczekiwaną wizytę składa jej były kochanek, Tom Sergeant – spełniony i charyzmatyczny restaurator, któremu niedawno zmarła żona. Z upływem chwil oboje próbują rozbudzić niegdyś namiętny związek, żeby tylko znaleźć się w niebezpiecznej walce przeciwstawnych ideologii i wzajemnych pragnień. Grający Toma Bill Nighy w wywiadzie z Sarah Crompton powiedział: „Tego wieczoru spędzisz z nami wiele godzin, mam nadzieję, że będziesz poruszona głęboko ludzkimi tematami, będziesz rozerwana i zmuszona do śmiechu. A na koniec będziesz jeszcze bardzo głodna”.

 NTLive_PRZESWIT-Bill_Nighy_Tom_Sergeant_i_Carey_Mulligan-1

 

1 stycznia, godz. 17.30

Recital Lang Langa

Lang_175

Światowej sławy Chiński pianista Lang Lang wystąpi w solowym recitalu

 

 

4 listopada, godz. 17.30

 Tramwaj zwany pożądaniem

autor: Tennessee Williamsreżyseria: BenedA Streetcar Named Desireict Andrews
w roli Blanche DuBois: Gillian Anderson („Z archiwum X”)
w roli Stanleya Kowalskiego: Ben Foster („Sześć stóp pod ziemią”)
w roli Stelli Kowalski: Vanessa Kirby („Wielkie nadzieje”)

Jedna z najsłynniejszych teatralnych historii rozgrywa się w parnej i wilgotnej aurze lat 40. ubiegłego wieku w Nowym Orleanie. To tam pod oknami mieszkania Kowalskich przejeżdża tramwaj, z którego pewnego dnia wysiada zmysłowa kobieta Blanche. Jej kruchy świat właśnie się rozsypuje, dlatego szukając pocieszenia, zwraca się ona ku swojej siostrze. Nie znajduje jednak u niej ulgi, bo twarz Stelli skryta jest w cieniu jej brutalnego męża. Duszna atmosfera zaczyna narastać. Dokąd tak naprawdę zawiezie bohaterów tramwaj, który jeździ na ulicę Desire (‘pożądanie’)?

A Streetcar Named Desire

 

3 października, godz. 17.30

Medea

 

3 października będą Państwo mieli możliwość uczestniczenia w retransmisji nowej inscenizacji antycznej tragedii Eurypidesa „Medea„,  z Helen McCrory w roli tytułowej.  Przedsięwzięcie samo w sobie godne podziwu. Nie tylko dlatego, że Teatr Narodowy w Londynie sięgnął po tę sztukę po pięćdziesięciu latach, ale także z tej przyczyny, że można  ją oglądać  bez wyprawy do Londynu. Nie ruszając się z kinowego fotela, staną się Państwo uczestnikami różnych, często wybitnych, wydarzeń w europejskiej kulturze.

Medea w zaniedbanej willi

Dla National Theatre tekst Eurypidesa adaptował Ben Power, a wyreżyserowała Carrie Cracknell. Mimo młodego wieku (rocznik 1980), Cracknell była już asystentką dyrektora w Royal Court Theatre, a także dyrektorem artystycznym w Gate Theatre od 2007 do 2012 roku. Zrealizowała blisko 20 sztuk teatralnych, w tym ”Elektrę” Eurypidesa.

„Medea” to drugie przedstawienie Cracknell dla National Theatre.  Akcja rozgrywa się w zaniedbanym domu – willi, której umeblowanie i sprzęt kojarzy się z latami 70. Scena jest dwupoziomowa. Na piętrze rozgrywa się wesele Jazona, męża Medei, z córką króla Koryntu. Natomiast w głębi widzimy podświetlany las (park?), który swoją grozą ma  symbolizować ciemną stronę ludzkiej natury. W nim też Medea zgładzi swoich synów, aby zadać Jazonowi ostateczny cios i skazać go na niewyobrażalne cierpienie.

 

 

NTLive_MEDEA-Medea_Helen_McCrory_i_Chor._Fot._Richard_Hu NTLive_MEDEA-Medea_Helen_McCrory._Fot._Richard_Hubert_Sm

24 sierpnia o godzinie 18.00 zapraszamy na

„Dziwny przypadek psa nocną porą”

Napisy do zarejestrowanego przedstawienia National Theatre „Dziwny przypadek psa nocną porą” opracowano na podstawie przekładu na polski powieści Marka Haddona pod tym samym tytułem, którego autorką jest Małgorzata Grabowska. Przekład ów ukazał się w roku 2004 nakładem wydawnictwa Świat Książki, któremu dziękujemy za wyrażenie zgody na jego wykorzystanie.

Najlepszy spektakl roku 2013 w W. Brytani!

Spektakl wg powieści Marka Haddona, adaptacja Simon Stephens;

http://www.ayoungertheatre.com/wp-content/uploads/2013/03/Curious-Incident-of-the-Dog-in-the-Night-Time1.jpg

Zrealizowany przez Teatr Narodowy w Londynie „Dziwny przypadek psa nocną porą” powraca na ekrany kin na życzenie międzynarodowej publiczności. Transmitowane na cały świat w 2012 roku przedstawienie zarejestrowano i widzowie cyklu „National Theatre Live” będą je mogli zobaczyć teraz także w Polsce.

Nagrodzony siedmioma Olivier Award spektakl (m.in. za najlepszą nową sztukę) to adaptacja bestsellerowej powieści Marka Haddona, którą przetłumaczono na ponad 40 języków i sprzedano w nakładzie ponad 2 milionów egzemplarzy.

Christopher John Francis Boone zna nazwy wszystkich krajów świata, ich stolic i wszystkie liczby pierwsze aż do 7507. Ma 15 lat i nie jest zwykłym nastolatkiem. Może pochwalić się ponadprzeciętnymi zdolnościami. Jest świetny z matematyki, myśli bardzo logicznie, interesuje się komputerami i kosmosem. Nie jest natomiast w stanie poradzić sobie z czynnościami zwykłego życia. Nie lubi, gdy się go dotyka, przytłacza go nadmiar informacji z zewnętrznego świata, je tylko potrawy o kolorze czerwonym, nie potrafi odczytywać intencji ludzi, denerwują go wszelkie niespodziewane zmiany. Pewnego dnia odkrywa, że ktoś zabił psa jego sąsiadki. To zdarzenie jest początkiem wielkiej przygody chłopca – pierwszej w jego życiu samotnej podróży po Londynie – którą musi odbyć, ponieważ, chcąc dowiedzieć się, kto zamordował zwierzaka, znalazł pewien list…

W rolę Christophera, chłopca z zespołem Aspergera, zaburzeniem rozwoju ze spektrum autyzmu (co ciekawe: w powieści i spektaklu nie pada na ten temat ani jedno słowo), wcielił się urodzony w 1984 roku angielski aktor filmowy i teatralny – Luke Treadaway. Spektakl wyreżyserowała Marianne Elliott, której inscenizację innej powieści – „Czas wojny” („War Horse”) Michaela Morpurgo – widzowie cyklu „National Theatre Live” mogli oglądać przez kilka ostatnich miesięcy. Autorem adaptacji powieści Marka Haddona na potrzeby sceny jest Simon Stephens.

W opracowaniu polskich napisów do przedstawienia pomogło wydawnictwo Świat Książki, które udzieliło zgody na bezpłatne wykorzystanie polskiego przekładu bestselleru Marka Haddona. Powieść ukazała się w Polsce w 2004 roku, a więc rok po światowej premierze. Autorką polskiego przekładu jest Małgorzata Grabowska.

Fani Świata Książki mogą wygrać bezpłatne bilety na pokazy spektaklu w polskich kinach. Nie będzie jednak łatwo. Wydawnictwo przygotowało dość trudne pytania. Więcej informacji o konkursie na fanpage’u wydawnictwa: http://www.facebook.com/wydawnictwo.swiat.ksiazki

reżyseria: Marianne Elliott

obsada: Luke Treadaway, Matthew Barkr, Howard Ward, Nicola Walker, Una Stubbs

bilety: 35 zł normalny / 30 zł ulgowy
spektakl z polskimi napisami

http://d1wf8hd6ovssje.cloudfront.net/styles/710x398-prod_page/s3/images/curious_new_banner%20with%20title2.jpg

Kolejny seans 27 lipcaa, godzina 18.00

Cena biletu – 35/30 zł

 Mały Rodzinny Interes | Small Family Business

Zaskakująca angielska komedia rozgrywająca się w piętrowej przestrzeni tak, jak piętrowe jest oszustwo w tytułowym rodzinnym interesie.A SMALL FAMILY BUSINESS  

oparte na powieści Alana Ayckbourna
reżyseria: Adam Penford
muzyka: Grant Olding
obada: Nigel Lindsay, Mike Aherne, Rosie Armstrong, Neal Barry, Stephen Beckett, Tony Boncza, Abby Cassidy
czas trwania: 200′
retransmisja

Mały rodzinny interes powraca na deski the National Theatre po raz pierwszy od spektakularnej premiery w 1987 roku. Jest to historia Jacka McCrackena – człowieka z zasadami, przestrzegającego prawa w skorumpowanym świecie. Lecz on i jego wartości zostają wystawione na próbę. Niedługo po przejęciu rodzinnego biznesu zwraca się do niego prywatny detektyw z pulą kompromitujących informacji. Prawowitość Jacka powoli odchodzi w zapomnienie po tym, jak odkrywa, że jego wielopokoleniowa rodzina składa się ze złodziei, cudzołożników, prowadzących swoje nielegalne interesy na przedmieściach. Własne interesy biorą górę, co prowadzi do zaskakującego punktu kulminacyjnego.

small





 

Drodzy Państwo

Kolejny seans 29 czerwca, godzina 18.00

Cena biletu – 35/30 zł

 KRÓL LEARKING LEAR

Autor: William Shakespeare
Jedna z najbardziej poruszających sztuk Shakespeare’a. Stary król decyduje się podzielić swoje królestwo pomiędzy trzy córki. Największą część dostanie ta, która najpiękniej opowie o miłości do ojca. Goneryla i Regana prześcigają się w komplementach prawionych rodzicowi. Najmłodsza i najbardziej ukochana przez króla córka, Kordelia, nie mówi nic…
W roli Leara Simon Russell Beale. Reżyserem przedstawienia jest Sam Mendes („American Beauty”).

Czas trwania: około 205’ (w tym przerwa) około 20’ materiałów dodatkowych (wywiady, reportaże).

kl1

kl2

kl3

kl4

kl5

—————————————————————————————————————————————

War Horse

 

Drodzy Państwo

Kolejny seans 25 maja, godzina 18.00

Cena biletu – 35/30 zł

 CZAS WOJNY | WAR HORSE

Autor: Nick Stafford na podstawie powieści dla młodzieży Michaela Morpurgo

Przedstawienie przede wszystkim dla młodzieży (od 10 lat), ale nie tylko – dorośli widzowie też będą nim zainteresowani. Rewelacyjnie animowane przez aktorów lalkarzy z Handspring Puppet Company lalki koni. Niezwykła opowieść o I wojnie światowej widzianej oczyma konia. Wzruszająca historia pięknego ogiera, który zostaje odebrany młodemu opiekunowi i sprzedany do kawalerii brytyjskiej. Steven Spielberg wyreżyserował film pod tym samym tytułem.

Czas trwania: około 160’ (w tym przerwa) + około 20’ materiałów dodatkowych (wywiady, reportaże).

war horse

war1

war2

 

 

—————————————————————————————————————————————

 

coriolanus

Drodzy Państwo

Kolejny seans 27 kwietnia, godzina 18.00

Cena biletu – 35/30 zł

 KORIOLAN | CORIOLANUS

reż. Josie Rourke, Wielka Brytania 2013, 160’

wyk. Jacqueline Boatswain, Peter De Jersey, Alfred Enoch, Deborah Findlay, Tom Hiddleston, Mark Gatiss

Współczesne odczytanie sztuki dramatopisarza wszechczasów. Kiedy dawny wróg znów zaczyna zagrażać Rzymowi, mieszkańcy miasta ponownie wzywają na pomoc swego bohatera i obrońcę – Koriolana (w tej roli Tom Hiddleston). Będzie on musiał pokonać także innego wroga – tego, który czai się w jego najbliższym otoczeniu.

Czas trwania: około 160’ (w tym przerwa) + około 20’ materiałów dodatkowych (wywiady, reportaże).

 

coriolanus coriolanus4 coriolanus5

coriolanus

coriolanus

 

Comments are closed.