Klub Filmowy Janosika: Chungking Express

  • reżyseria Wong Kar Wai
  • Hongkong, 1994
  • Dramat/Kryminał/Romans
  • 102 min.
  • produkcja: Jet Tone Production
  • obsada: Tony Leung, Faye Wong, Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro

Zapraszamy na „CHUNGKING EXPRESS”, film Wong Kar Waia, jednego z największych mistrzów światowego kina, pokazywany z odnowionej kopii, precyzyjnie odrestaurowanej!
Jego kino, oglądane po latach wciąż zachwyca formą i treścią: jest świeże, drapieżne, poetyckie i stylistycznie dopracowane.

Dwie nowele, jedno miasto, noc i dzień. Historie o mijaniu się o milimetry, kojeniu złamanych serc i snuciu marzeń o ucieczce – tej od samotności, jak i drgań samego Hongkongu. Policjant o numerze 223 nie może pogodzić się z rozstaniem, przez co wpada w obsesję zbierania puszek ananasów o konkretnej dacie ważności. Z letargu wyrywa go spotkanie z tajemniczą pięknością w blond peruce i prochowcu, która nocą przemierza ulice Chungking Mansions w poszukiwaniu swej narkotykowej zguby. Rewersem dla pierwszej noweli staje się historia Faye, która zza lady baru szybkiej obsługi obserwuje funkcjonariusza 663, emocjonalnie poturbowanego przez niedawne rozstanie ze stewardessą. Nieoczekiwanym zbiegiem zdarzeń, Faye wkrada się do życia mundurowego, nadając mu nowy rytm.

“Chungking Express” to przykład filmu o rzadko spotykanej energii, zadziornej, ale i ujmująco marzycielskiej. Poprzez zanurzenie w obrazie codzienności, Wong snuje opowieść o magii zwyczajnych spotkań, ale jego czułe oko obserwuje też miejską tkankę Hongkongu lat 90. To z jednej strony testament czasów, z drugiej zaś wibrującej estetyki najntisów: pulsujących barwnymi neonami obrazów, chropowatych kadrów i tętniącej optymizmem ścieżki dźwiękowej. Portret Pachnącego Portu w ujęciu Wonga jawi się jako scena wielokulturowych napływów, buzująca szybkim tempem życia. To obraz miasta bogatego w mikrohistorie swych mieszkańców; miejsce tyleż zagadkowe, co niespokojne, przepięknie uchwycone w rozedrganym spojrzeniu kamery Christophera Doyle’a i teledyskowym montażu Williama Changa.

“Chungking Express” rozsławiło styl Wong Kar Waia na całym świecie, ale też stało się przeżyciem inicjującym dla przyszłych pokoleń pasjonatów kina azjatyckiego. Oglądany po latach wciąż zaskakuje swą drapieżnością i urzeka nienachalnie poetycką atmosferą. Jeśli istnieje coś, co nie ma daty ważności, to z pewnością będą to wspomnienia po seansie “Chungking Express”.

WONG KAR WAI
Urodzony w 1956 roku w Szanghaju, skąd jego rodzice wyemigrowali do Hongkongu, kiedy miał pięć lat. Studiował grafikę, przez wiele lat pracował w telewizji, między innymi jako scenarzysta. W 1987 roku stał się współzałożycielem małego studia produkcyjnego i otrzymał możliwość wyreżyserowania debiutanckiego filmu, którym stały się gangsterskie „Kiedy łzy przeminą”, którymi podbił serca lokalnej widowni. Na przestrzeni trwającej blisko 25 lat kariery wypracował unikatowy wizualny styl, którego współtwórcą jest operator większości jego filmów – Christopher Doyle oraz scenograf, kostiumograf i montażysta William Chang. Dzięki „Chungking Express” szturmem podbił międzynarodową publiczność i jurorów największych festiwali. Kilka lat później za „Happy Together” otrzymał jako pierwszy hongkoński artysta nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu filmowym w Cannes. Dziś uważany jest za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych twórców światowego kina.

 

Klub Filmowy Janosika: Chungking Express – Plakat
Polecane wydarzenia:
W repertuarze
W repertuarze
Brak wyników.